Försäljning - Värdering - Skrivuppdrag

Mer information, se nedan PI Fastighetsförmedling är er lokala fastighetsmäklare - alltid med fast arvode. Vi förmedlar och värderar bostäder i Mora, Orsa, Älvdalen-Idre och Malung-Sälen, även tomter och fjällboende i Sälenfjällen, Idre Fjäll, Himmelfjäll, Fjätervålen, Grövelsjön och Orsa Grönklitt. Försäljning av bostäder - fast pris på 50 000 kronor. Försäljning av tomter - fast pris på 30 000 kronor. Försäljning av nyproduktionsprojekt och tomtområden - kontakta oss. Muntlig värdering inför försäljning - kostnadsfritt. Skriftlig värdering - fast pris på 3 000 kr. Skrivuppdrag - fast pris på 15 000 kr. Skrivuppdrag - Special - fast pris på 20 000 kr.

Försäljning

När ni säljer er bostad med oss ska det vara tydligt vad som ingår i vår tjänst och vilka steg en försäljning har. Vi har inga dolda avgifter, allt är transparent och enkelt att förstå. Vi vill att ni som säljare ska vara delaktiga och ha insyn i processen. Vi svarar på alla era frågor och finns med er under hela processen och självklart även efter avslutad affär.

Säljguiden

Steg 1 - Första mötet För att kunna göra ett så bra och professionellt arbete som möjligt är det viktigt för oss att vi får en omfattande bild av er fastighet. Därför vill vi gärna besöka er och objektet personligen för att kunna bilda oss en uppfattning om viktiga uppgifter som kan vara till nytta under försäljningsprocessen. Ju mer vi vet desto bättre kan vi presentera ert objekt på ett attraktivt sätt för spekulanter. Vi går igenom bostaden noga och vi ber er lämna så mycket information som ni kan. Ta gärna fram handlingar som kan vara viktiga i en försäljning, till exempel driftskostnader, planskiss, sotningsprotokoll eller tidigare besiktning. Vi lägger tillsammans upp en tidsplan för fotografering, eventuell besiktning, energideklaration och när försäljningen ska äga rum - ska bostaden säljas omgående eller senare som en ”kommande försäljning”. Steg 2 – Fotografering Tillsammans bestämmer vi när det passar bäst med fotografering. Vi använder en fristående professionell fotograf som tar alla bilder av ert hus för att kunna presentera det på bästa sätt. Ni själva kan göra mycket för extra fina bilder genom att t.ex. plocka undan, städa, bädda sängar - vi ger gärna tips hur ni kan förbereda bostaden inför fotograferingen. Steg 3 – Objektsbeskrivning och annonsering Nästa steg är att sammanställa all information för att kunna göra en iögonfallande och säljande beskrivning som ska användas för all annonsering av objektet. Tillsammans ser vi till att den uppfyller era önskemål samt att all information presenteras på ett korrekt sätt. När ni godkänt objektsbeskrivningen bestämmer vi tillsammans var fastigheten bäst ska annonseras. Steg 4 - Visningar Visningen är det tillfälle då fastigheten ska presenteras från sin bästa sida för intresserade spekulanter. Tillsammans lägger vi upp en plan för hur ni vill att huset ska visas och vid vilka tillfällen det är lämpligast. Vi som fastighetsförmedling håller i visningarna av er fastighet. Steg 5 - Budgivning Nu börjar det roliga. Er fantastiska fastighet har förhoppningsvis satt igång en het budgivning med många spekulanter. Vi har byggt vår affärsidé kring att vi är transparenta och ser gärna att alla budgivningar är öppna för alla spekulanter, så att alla har samma möjlighet att delta. Detta möjliggör även att budgivning blir ärlig och öppen. Steg 6 – Kontrakt och tillträde Dagen är här, nu ska köpehandlingarna undertecknas. När kontrakten är undertecknade av båda parter är bostaden såld. Den här dagen är alltid spännande och nervös. Ni träffar köparen och får prata om er tid med fastigheten och ge tips och trix om allt. Vi är flexibla och anpassar oss efter era önskemål: vi kan träffas på vårt kontor, hemma hos er eller vi kan sköta allt på distans. Vi går tillsammans igenom alla handlingar och svarar på era frågor. Gemensamt kommer vi överens om när köparen får flytta in - den dagen kallar vi för tillträdesdagen. Vi upprättar de sista handlingarna, ni får slutbetalningen och överlämnar nycklarna och bostaden till köparen. Steg 7 – Deklaration och Rekommendation Vi vill att ni ska känna er trygga under hela försäljningen och även efter. Vi har haft ett gott samarbete och har skapat en långsiktig relation. Därför fortsätter vårt samarbete och vi hjälper er med skattedeklarationen av er försäljning. För att kunna göra ett så bra arbete som möjligt kring deklarationen ber vi er att ta fram uppgifter om fastigheten enligt den checklista ni får av oss. Vi ordnar därefter alla blanketter. Vi känner att vi har lyckats när ni är så nöjda att ni vill rekommendera oss till era vänner och bekanta.

Externa tilläggstjänster

Vår mäklartjänst kan kompletteras med externa tilläggstjänster för just er försäljning enligt era önskemål. Extra fotografering Bostadsfotografering ingår i mäklararvodet. Ni kan välja att lägga till extra fotografering: Flygfoton: 1 000 kronor. 3D-visning: 1 200 - 1 500 kronor. Extra marknadsföring Annonsering på vår hemsida, på booli.se och våra sociala medier ingår i mäklararvodet. Ni kan välja att lägga till extra annonsering. Hemnet: 300 – 2 900 kronor (beroende på objektets utgångspris) Läs mer på: https://www.hemnet.se/annonsera-bostad#priskalkylatorn Besiktning och Energideklaration Vi har bra kontakter med olika besiktningsföretag och kan hjälpa er att boka en tid. Besiktning: 6 100 – 9 500 kr (beroende på besiktningsföretag och val av besiktningsnivå). Energideklaration: 2 900 – 3 500 kr (beroende på besiktningsföretag). Ett lagkrav för permanentboende. Mer information finns på företagens hemsidor: https://www.obmgruppen.se/ https://www.anticimex.com/sv-se/privatkunder/vara-tjanster/overlatelsebesiktning/husguiden/ Flyttstädning Ni kan välja att ta hjälp med flyttstädning om ni önskar. Vi kan förmedla kontakt till lokala städföretag.

Värdering

Skriftlig värdering Om ni vill renovera er bostad och vill ta lån eller lägga om lånen kan er bank kräva ett skriftligt värdeutlåtande. Vi kan hjälpa till med skriftliga värderingar till ett fast pris på 3 000 kr.

Skrivuppdrag

Skrivuppdrag Om ni redan har hittat en köpare av er fastighet, men behöver hjälp med att upprätta köpehandlingar så hjälper vi er med detta. Allt det här ingår i ett skrivuppdrag: * Bra dialog med både säljare och köpare * Kontroll av ägare, medgivanden, inteckningar, pantbrev, gemensamhetsanläggningar * Rådgivning om handpenning, deponering, återgångsvillkor av olika slag * Upprättande av köpehandlingar * Reglering av fastighetsavgift/-skatt och eventuella andra avgifter * Bokning av tid för tillträde med banken * Upprättande av likvidavräkning och köpebrev * Medverkandet vid tillträde, hantering av betalning och lösen av lån * Inhämtande av nödvändiga handlingar till lagfartsansökan och själva lagfartsansökan Fast pris på 15 000 kr. Skrivuppdrag - Special För er som är företagare eller ska sälja till ett företag. För er som behöver experthjälp på tyska. För dödsbon eller om det finns förkomna pantbrev eller saminteckningar som måste dödas. Här ingår allt som är i ett "Skrivuppdrag" fast med den extra expertis ni behöver i just er affär. Fast pris på 20 000 kr.